Softwareproducten bestaan in vrijwel elke sector, van gezondheidszorg en fitness tot voeding en financiën. Als zodanig is de vraag naar productmanagers breed en kan het carrièrepad van de gemiddelde productmanager verschillende sectoren omvatten. Het doorkruisen van domeinen betekent het bedienen van verschillende groepen gebruikers, elk met specifieke behoeften en gedragingen, en navigeren door discrete regelgeving, concurrenten, best practices en technologieën: gegevensbeleid en bescherming voor medisch software of een investeringsapp zullen bijvoorbeeld duidelijk anders zijn dan die voor een e-commerce- of entertainmentplatform.
Van bedrijfstak wisselen is gunstig voor individuen die hun ervaring willen verbreden. Het is zowel gunstig voor klanten als voor bedrijven: een productmanager die in meer dan één domein heeft gewerkt, kan innovatieve perspectieven bieden en echte verbeteringen aandrijven. Brede kennis van het zakelijke domein is vooral nuttig voor organisaties of technologieën die meerdere sectoren bedienen.
Als productmanager moet u snel inzicht kunnen krijgen in de belangrijkste aspecten van een nieuw vakgebied om uw bedrijf te kunnen bedienen. Hoewel leren op het werk onvermijdelijk is, heb je tijdens de sollicitatie- of sollicitatiefase waarschijnlijk basiskennis van het domein nodig om de rol te krijgen. Zelfs als dit niet het geval is, wil je toch de vaardigheden hebben om je team te leiden en vanaf de eerste dag producten effectief vorm te geven.
Dit betekent dat een snelle en nieuwsgierige leerling een van de belangrijkste troeven is die je kunt hebben. Vooraanstaand product executive Marty Cagan benadrukt dit in zijn boek, Bevoegd: gewone mensen, buitengewone producten, bewerend dat het inhuren van een goede productmanager met scherpe leervaardigheden beter is dan uitsluitend inhuren voor domeinexpertise. Het goede nieuws is dat leren een vaardigheid is als elke andere: dat kan! leren leren.
5 bewezen praktijken om snel branchekennis te verwerven
Ik heb het geluk gehad om in verschillende sectoren te werken, waaronder onderwijs, gezondheidszorg, en veiligheids- en milieubeheer. In één rol leverde ik enterprise resource planning-software met modules voor HR, boekhouding, IT en meer. Toen ik in deze banen begon, had ik geen sectorspecifieke kennis, dus het was absoluut noodzakelijk om snel de verschillende procedures, behoeften en bijzonderheden van elk te leren om waardevolle producten te ontwikkelen. Hier zijn mijn vijf beproefde aanbevelingen voor het beheersen van een nieuw productdomein.
1. Identificeer relevante bronnen
Er zijn veel boeken en onderzoekspapers beschikbaar die u kunnen helpen de basisprincipes van een domein te begrijpen, evenals de nieuwste productontwikkelingen. Zoek uit wie de opinieleiders en experts zijn op een bepaald gebied en zoek naar literatuur die ze hebben geschreven. Ik ontdekte bijvoorbeeld experts op het gebied van bedrijfsbeheer David Norton en Robert Kaplan bij het onderzoeken van een strategieprestatietool genaamd “Het gebalanceerde scorebord’ die ze samen ontwikkelden. Het feit dat ik vertrouwd raakte met hun boeken en artikelen, had invloed op mijn benadering van het bouwen van een enterprise resource planning-systeem voor mijn klant.
Voor de meeste domeinen vindt u één sleutelwerk, gewoonlijk bekend als een ‘handboek’. Het vinden van deze bronnen is net zo eenvoudig als zoeken, bijvoorbeeld de “handboek van bankieren,” de “handboek van reclame,” of de “handboek van verzekeringen.” De meest geloofwaardige uitgevers zullen consequent tot de hoogste behoren in de resultaten van uw zoekmachine, wat uw taak een stuk eenvoudiger maakt. Google Scholar is een andere geweldige plek om naar bronnen te zoeken, omdat het toegang biedt tot peer-reviewed, academische werken uit vele disciplines.
Het nadeel van internetgebaseerd leren is dat alle ruis en verkeerde informatie in deze enorme zee van gegevens moet worden weggefilterd. Het vinden van online communities kan helpen het veld te verkleinen; je krijgt betrouwbare inzichten en hebt zinvolle discussies in hubs van makers, experts en influencers. Het type hub verschilt per domein. Als je bijvoorbeeld in de huidverzorgingsindustrie duikt, kijk dan naar: forums en medische verenigingen. Voor zoiets als gamen, probeer Reddit of Patreon.
Indien relevant, kunt u uw onderzoek nog een stap verder brengen: het bijwonen van branche-evenementen, een vak volgenof gecertificeerd worden. Als je bijvoorbeeld aan een HR-product werkt, kijk dan naar de Gartner ReimagineHR-conferentie. Als je een evenement niet kunt bijwonen, volg dan de genoemde sprekers en instructeurs op sociale media – line-ups van presentatoren zijn een geweldige plek om experts uit de branche te vinden.
2. Word een productgebruiker
Als je een nieuwe taal probeert te leren, kun je jezelf er het beste mee omringen: luister naar muziek, bekijk video’s en lees het nieuws in die taal; corresponderen met een vlotte penvriend; de standaardtaal op uw apparaten en accounts wijzigen; en gebruik de taal om uw boodschappenlijstjes en agenda te schrijven. Hetzelfde advies geldt voor het leren van een nieuw domein: het moet een actieve bezigheid zijn. Dompel jezelf onder om een intensieve gebruiker te worden.
Download apps, meld u aan voor gratis proefversies en nieuwsbrieven en schrijf u in voor programma’s. Als u bijvoorbeeld blockchain en cryptocurrency verkent, portefeuilles downloadt, handelt, een NFT probeert te minten, relevant wordt Meningsverschil servers, enzovoort. Dit zal u helpen vertrouwd te raken met het domein en inzicht te krijgen in de gebruikers waarvoor u producten maakt. Door bijvoorbeeld boekhoudsoftware te downloaden en te gebruiken, leerde ik uit de eerste hand over de basisbehoeften van gebruikers, evenals de wrijvingen en pijnpunten die samenhangen met het huidige aanbod. Dit heeft me geholpen te begrijpen wat een boekhoudproduct effectief maakt.
3. Maak goede aantekeningen
Systematiseer de bovengenoemde praktijken door te leren hoe u goede aantekeningen kunt maken. Dit zal die bevindingen verder versterken en u in staat stellen ernaar terug te keren om uw kennis op te frissen wanneer dat nodig is. Enkele van de belangrijkste punten om te loggen kunnen acroniemen, terminologie en definities zijn; materiedeskundigen en opinieleiders; literatuurtitels en samenvattingen; en bestaande producten en diensten aangeboden door uw klant en hun concurrenten.
Effectieve notities maken is een kunst op zich en er zijn veel verschillende methoden die u kunt gebruiken. ik hou van Zettelkasten, dat gebruikmaakt van een systeem van afzonderlijke kaarten die met elkaar zijn verbonden via metagegevens zoals koppen of tags. Deze methode kan worden aangepast aan uw behoeften en voorkeuren. U hoeft geen pen en papier te gebruiken – er zijn er genoeg apps en digitale systemen beschikbaar, afhankelijk van het type notulist dat u bent. Probeer er een paar en kijk welke het beste voor u werkt.
4. Gebruik de Feynman-techniek
De Feynman-techniek, algemeen bekend als een van de beste manieren om een nieuw concept te leren en te internaliseren, is een model dat is ontwikkeld door de invloedrijke natuurkundige en Nobelprijswinnaar Richard Feynman. Het is een efficiënte en eenvoudige methode die uit vier stappen bestaat:
Stap 1: Identificeer het concept.
Identificeer het onderwerp waarover u meer wilt weten. Schrijf de naam van dat onderwerp bovenaan de pagina.
Stap 2: Leg het uit aan een kind.
Begin met het schrijven, in je eigen woorden, alles wat je weet over het onderwerp. De sleutel hier is om uw taal eenvoudig te houden – geen complexe terminologie of jargon – zodat een 12-jarige het zou kunnen begrijpen.
Stap 3: Bekijk en vereenvoudig uw aantekeningen.
Hier begint het leren. Lees uw aantekeningen en stel vast of er onderdelen zijn die u niet volledig begrijpt. Ga terug naar het leermateriaal of doe aanvullend onderzoek om de kennislacunes op te vullen.
Stap 4: Herhaal en verfijn de uitleg indien nodig.
Begin het concept opnieuw op papier uit te leggen in eenvoudige taal. Als er nog steeds hiaten of onduidelijke gebieden zijn, herhaalt u stap 3 totdat u een volledige uitleg hebt.
5. Gebruik en koester motivatie
Er is een positieve correlatie tussen motivatie en leerresultaten: Gemotiveerde individuen hebben de neiging om betere resultaten te behalen. Hier zijn enkele manieren waarop u uw motivatie kunt vergroten om het leerproces te vergroten en de resultaten te verbeteren.
Vind of onthoud het hogere doel.
Goed werk leveren is meestal motivatie op zich, maar leren is niet lineair en je kunt pieken en dalen ervaren in je verlangen om te leren. Soms kan een bepaald vakgebied ontmoedigend, uitdagend of gewoon oninteressant lijken. In deze gevallen kan het nuttig zijn om het hogere doel te onthouden: welke waarde zal een product bieden? Het kan bedrijven machtigen, teams helpen productiever te zijn, het welzijn van een individu verbeteren of mensen helpen te ontspannen en plezier te hebben. Herinner jezelf aan het hogere doel om enthousiast te worden over het werk.
Erken moeilijke gevoelens (maar blijf er niet bij stilstaan).
Het kan frustrerend zijn om het gevoel te hebben dat we geen vooruitgang boeken of dat we een hobbel op de weg hebben bereikt. Dit geldt met name voor het leren van complexe onderwerpen. Het belangrijkste is om eventuele moeilijke gevoelens of weerstand te erkennen. Het kan helpen om zorgen of uitdagingen op te schrijven en ze vervolgens opzij te zetten. Het ontkennen van deze gevoelens betekent vaak dat ze later op een krachtigere manier aan de oppervlakte komen of ervoor zorgen dat je het werk helemaal gaat vermijden. Probeer grote onderwerpen op te splitsen in kleinere lessen. Wees niet te streng voor jezelf – en rust uit en laad op als dat nodig is.
Maak een leerplan.
Het maken en naleven van een leerplan is een geweldig motiverend hulpmiddel. Wanneer een groter doel wordt opgedeeld in kleinere doelen, is het gemakkelijker om vooruitgang te boeken en een gevoel van voldoening op te bouwen. Organiseer de stappen in uw leerproces zodat ze meetbaar zijn en u uw voortgang kunt volgen. Het is niet nodig om een uitgebreid document te schrijven – een grafiek of een eenvoudige spreadsheet is voldoende. Je kunt meteen beginnen door deze te downloaden en te gebruiken leerplan:
Vind wat voor u werkt
Deze tips zouden u moeten aanmoedigen om nieuwe domeinen te betreden en uw productervaring te vergroten. Iedereen leert anders, dus zoek en gebruik de middelen en processen die het beste bij u passen. Zorg ervoor dat u uw lessen consolideert en bijhoudt, of dat nu is door consequent aantekeningen te maken of meer methodisch met de Feynman-techniek. Domeinkennis is een cruciaal aspect van productbeheer en stelt u in staat om op nieuwe en impactvolle manieren te profiteren van uw productvaardigheden.
creatSource link